Multi dintre cei ce ne urmaresc activitatea, cred ca nu inteleg exact ce inseamna “terapia individualizata, intensiva, constanta si de durata” de care au nevoie Tudor si Antonia, pentru a se recupera si a dobandi un nivel ridicat de cunostinte si un grad cat mai inalt de independenta. In tabelul de mai jos este prezentat orarul unei saptamani:
(primul tabel este orarul lui Tudor, al doilea tabel este orarul Antoniei)
Fiecare initiala si culoare, inseamna o alta persoana. Tudor are trei terapeute in echipa, Antonia are doua terapeute. Ambii au cate doua sedinte saptamanale cu logopeda, cate doua sedinte de inot cu instructoarea de inot, cate o lectie de pian cu profesoara de pian, o ora de antrenament la handbal, cu profesorul de educatie fizica. Cu terapeutele au “TERAPIE”, adica terapie unu la unu, la noi acasa, unde li se predau cunostinte noi si li se mentin si generalizeaza informatiile deja invatate. Tot cu terapeutele merg insotiti, pe rand de catre una dintre ele, la gradinita si la scoala, terapeutele avand rol de shadow, adica sa ii ajute unde nu inteleg prin sistemul clasic de predare de la gradi/scoala, sa-i indrume permanent sa aiba un comportament adecvat, sa ii “impinga de la spate” in grupurile de colegi si jocurile acestora, sa-i invete sa ridice mana cand stiu un raspuns, sa intareasca comunicarea verbala cu educatoarea, invatatoarea si colegii, sa vegheze la siguranta lor la gradi/scoala si pe drumul spre casa. Deasemenea, terapeutele, pe rand ii duc la “GENERALIZARE”, adica in diverse locatii si situatii de viata reala, unde au obiective generalizarea cunostintelor invatate din carti si fise, pe obiecte, persoane, locatii reale, comportament adecvat, sa invete sa faca cumparaturi, sa puna o scrisoare la oficiul postal, sa se joace adecvat in parcuri si spatii de joaca si sa interactioneze cu copiii de acolo, sa cumpere si sa consume adecvat o prajitura, un suc, o portie de mancare in loc public, sa mearga cu role, trotineta, bicicleta, patine, sa joace fotbal sau baschet in locurile amenjate in oras. In fiecare vineri seara au “JOC COPII”, cand la fiecare ii vine un grup de copii tipici si executa impreuna, sub supravegherea terapeutelor activitati de arta, gatit, jocuri de grup etc. (de la aceste jocuri postam noi multe fotografii, aici pe blog). Tudor are si o sesiune de “ENGLISH” pe saptamana cu profesoara de engleza si o sesiune de “DANS POPULAR”, insotit tot de profesoara de engleza, care are multe talente si inclinatii :).
Timpii dintre activitati sunt exact doar pentru a le servi masa sau pentru deplasarile de la o locatie la alta (Sinmartin-Cihei-Baile Felix-Oradea).
In plus fata de ce apare in orarul prezentat ca si model, tot la doua saptamani au o sesiune de “sala sport”, unde prin jocuri si activitati fizice cu un grup de copii, invata sa isi astepte randul, sa colaboreze, sa fie competitivi, sa execute corect diverse miscari fizice, sa accepte senzatii noi din punct de vedere senzorial.
Lunar, o zi la fiecare copil, vine coordonatoarea echipelor si se reuneste la fiecare copil intreaga echipa de terapeute, atunci copiii sunt observati la gradi/scoala si se iau decizii privind inlaturarea aspectelor negative si incurajarea/intarirea celor pozitive, se observa cum au fost implementate programele de terapie stabilite la instructajul anterior si se hotaraste ce programe noi se vor lucra luna ce urmeaza.
Mai rar, ajungem seara si la cate un meci de baschet.
Toate activitatile au monitorizari scrise, astfel la fiecare copil eu, coordonarea si terapeutele sa stim exact ce s-a facut si ce trebuie continuat sau care sunt noile probleme aparute.
De anul acesta, de cand Tudor are teme de facut pentru scoala, programul lui zilnic se prelungeste si mai mult, caci facem temele seara, dupa restul activitatilor, de cele mai multe ori abia la ora 22 reusim sa le termine si sa se puna la culcare.
Este un program istovitor si pentru ei si pentru noi, totul trebuie planificat din timp si respectat orarul stabilit. Nu reusim sa strecuram in orar, activitati neplanificate ce apar anuntate cu doar cateva zile inainte (concerte, meciuri, excursii etc), caci pentru ei conteaza foarte mult fiecare ora de terapie sau activitate structurata ce o au in orar, in plus pentru a ne mentine colaborarile cu specialistii pe care ii avem cooptati in prezent, trebuie nu doar sa le cerem seriozitate, ci sa si oferim la fel. Tocmai pentru ca sunt persoane cu bune rezultate profesionale au si ele un program incarcat si anularea unei activitati, ar insemna de multe ori pierderea ei, caci nu au prea multe variante sa ne ofere pentru reprogramare si nici noi nu avem alte “intervale libere” unde sa reprogramam acea activitate. Iar pentru unele dintre terapeute, aces job reprezinta chiar “painea lor zilnica”, caci pentru a face fata nevoilor din echipa noastra nu au mai inceput alte colaborari si anularea unor sesiuni de lucru ar insemna pentru ele ca sa nu aiba in acea zi “salariul” din care se intretin. Doar duminica este zi libera, relativ si aceea, caci atunci amandoi copiii au repetii pentru pian, cu mine acasa, mai facem teme ce au ramas pe final de saptamana etc.
Tot ce am scris mai sus inseamna timp valorificat la maxim in vederea recuperarii lor, timp liber aproape inexistent…..si costuri enorme pentru noi ca familie, costuri, care deja dupa mai mult de 4 ani, in acelasi ritm, au devenit tot mai greu de suportat si acoperit.
Concluzia….nu avem nici timp, nici bani…iar acum stiti si de ce 🙂
Related Articles
No user responded in this post
Leave A Reply